Έλληνες Φωτογράφοι στο Μοναστήρι

 

Του Άλκη Ξ. Ξανθάκη,

 Ιστορικού Φωτογραφίας Διευθυντού Σχολής Φωτογραφίας ΑΚΤΟ

liondas2 Έλληνες Φωτογράφοι στο Μοναστήρι

 

 ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΣΑ του 19ου αιώνα το Μοναστήρι είχε μεγάλη οικονομική άνθηση, αποτέλεσμα εμπορικής και κτηνοτροφικής δραστηριότητας που δημιουργήθηκε στην περιοχή. Η παρουσία του ελληνικού στοιχείου ήταν έντονη με μεγάλη δραστηριότητα σε όλους τous τομείς. Δεν ήταν λοιπόν παράξενο γιατί εγκασταστάθηκαν εκεί Ελληνες φωτογράφοι που εργάστηκαν από τα τέλη του 19ου και τις πρώτες δύο δεκαετίες του 20ού αιώνα. Πριν αναφερθούν όμως οι επαγγελματίες φωτογράφοι της πόλης, εκείνη την περίοδο, αξίζει μνείας ένας ερασιτέχνης φωτογράφος της. Πρόκειται για τον δικηγόρο Μιχαήλ Παπάζογλου, ο onoios πρότεινε, σε εκτενές άρθρο του μια σειρά βελτιώσεων της «αυτόματης εμφάνισης πλακών σε δοχεία». Οι προτάσεις του αυτές δημοσιεύτηκαν στο γαλλικό περιοδικό «Photo-Revue», στις 15 Ιουλίου του 1896, με ιδιαίτερα κολακευτικά σχόλια. Δύστυχοι δεν υπάρχουν άλλεε πληροφορίες για τον δυναμικό αυτό ερασιτέχνη φωτογράφο. Θα ήταν παρακινδυνευμένο να γινόταν εκτίμηση για το noios ήταν ο πρώτος Ελληνας φωτογράφος που εργάστηκε στο Μοναστήρι. Την εποχή του Παπάζογλου όμως εργάστηκαν δύο από τous αδελφούς Λιόντα. Λίγο αργότερα θα εγκατασταθούν εκεί και οι αδελφοί Μανάκη.

liondas Έλληνες Φωτογράφοι στο Μοναστήρι

Ηλικιωμένο ανδρόγυνο απο το Μοναστήρι

Η οικογένεια Λιόντα

Ο πιο γνωστός είναι ο Γεώργιος Λιόντας. Σύμφωνα δε με ανεπιβεβαίωτη πληροψορία συνεργάστηκε μαζί του, για ένα διάστημα, και ο αδελφός του Μιχαήλ Λιόντας, που είχε το βασικό του φωτογραφείο στη Θεσσαλονίκη. Η καταγωγή της περίφημης αυτής οικογένειας των φωτογράφων που κυριολεκτικά κατέκλυσαν όλο τον βορειοελλαδικό χώρο είναι από την Πελοπόννησο και συγκεκριμένα από το Λεωνίδιο. Στα τέλη του 18ου αιώνα, τα οκτώ άρρενα αδέλφια Λέοντα ή Λιόντα εγκαταλείπουν το χωριό τους και ανεβαίνουν βορειότερα για την ανεύ- ρεση καλύτερης τύχης. Ίσως στην προέλευση του ονόματός τους πρέπει να αναζητηθεί κάποια βυζαντινή ρίζα, πράγμα άλλωστε πολύ πιθανό, γιατί βυζαντινά κείμενα αναφερόμενα στην φραγκοκρατία της Πελοποννήσου, μιλούν για τοπικούς άρχοντες-φεουδάρχες (τιμαριούχους) με το όνομα ΛΕΟΝΤΑΣ. Αλλωστε γενικότερα στη βυζαντινή ιστοριογραφία το όνομα ΛΕΩ-ΛΕΟΝΤΑΣ ανα¬φέρεται συχνότατα, ακόμα και σαν αυτοκρατορία. Ετσι, από τςς αρχές του 19ου αιώνα το όνομα αυτό απαντάται σε Κοζάνη, Μοναστήρι, Γιάννενα, Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Θράκη κ.ά. Οι σίγουρες πληροφορίες που έχουμε για τη γενεαλογία των φωτογράφων «Λιόντα», ξεκινούν από τον Γεώργιο Λέοντα που έζησε και πέθανε στη Θεσσαλονίκη τον 19ο αιώνα. Αυτόε είχε 6 παιδιά, τον Μιχαήλ, τον Χρήστο, τον Θεόδωρο, τον Γιώργο, τον Κυριάκο και τον Νικόλαο. Ολοι τουε με εξαίρεση τον Κυριάκο (ήταν veconovos στο τσιφλίκι του Χατζηλαζάρου στο Haves – σημερινό Μεταλλικό Κιλκίς- και ασχολήθηκε ελάχιστα με τη φωτογραφία), εξωτερίκευαν κάποιες έμφυτες καλλιτεχνικές τάσεις εκδίδονται με επιτυχία στη ζωγραφική και τη φωτογραφία που σαν νέα τεχνική απεικόνισης τραβάει αμέσως το ενδιαφέρον τους. Γύρω στα 1908 τοποθετείται η παρουσία των συνεταίρων Σωτηρίου Πίντζα και του Λάζαρου Κερκελέ. Ομως η μόνη πληροφορία που υπάρχει για τous δύο αυτούς φωτογράφους προέρχεται από διαφήμιση τους στην εφη¬μερίδα το «Φως» που εκδιδόταν στο Μοναστήρι, όπου μεταξύ των άλλων ανέφεραν:«[…] πως ως γνωστόν η επιτυχία έγκειται εν των φωτισμό, τη στάσεσι και τη καθαρότητι (sic), ανέ¬καθεν δε ημείς εκείνα ως το κύριον μέλημα ημών προς ικανοποίησιν και των μάλλον απαιτητικών επιδείξαμεν [..]”

Καθημερινή 19 Αυγούστου 2001

Related posts:

Want more of this? See these Posts:

  1. Οι έλληνες ήρωες κατακτούν τη Νέα Υόρκη
  2. Νέα σημαντικά αρχαιολογικα ευρήματα φέρνουν στο φως οι ανασκαφές στη Βεργίνα
  3. Μικρά Ασία, Οι έλληνες αρχαιολόγοι στη Μικρά Ασία
  4. Αμπντουλακίμ Αντέμι: Οι Αλβανοί στην ΠΓΔΜ πρέπει να είναι μέρος της λύσης στο θέμα της ονομασίας
  5. Επιδιώκουν ένταξη στο ΝΑΤΟ χωρίς επίλυση της ονομασίας
Comments

Εξαιρετική ανάρτηση για τους φωτογράφους στο Μοναστήρι, όπως επίσης και η φωτογραφία είναι πανέμορφη.