ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ «ΑΣΘΕΝΟΥΣ ΦΥΛΟΥ» ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

 

ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ «ΑΣΘΕΝΟΥΣ ΦΥΛΟΥ» ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Αρχαία γυναικοκρατία Της Μαίρης Αδαμοπούλου ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Δευτέρα 13 Ιουλίου 2009

 ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ «ΑΣΘΕΝΟΥΣ ΦΥΛΟΥ» ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

  Μια παρεξήγηση θα λυθεί στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Μια έκθεση έρχεται να βάλει τα πράγματα στη θέση τους και να αποδείξει πως οι γυναίκες στην αρχαιότητα δεν ζούσαν μόνο κλεισμένες στον γυναικωνίτη, αλλά συμμετείχαν ενεργά στην κοινωνική ζωή μέσω της θρησκείας. Περισσότερα από 170 αρχαία έργα τέχνης από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και τα μουσεία του Λούβρου και του Βατικανού, το Βρετανικό και το Μητροπολιτικό, έρχονται στο ΕΑΜ (είχε προηγηθεί παρουσίασή τους στο Ωνάσειο Ίδρυμα της Νέας Υόρκης) για να αναδείξουν τη θέση της γυναίκας στην Αθήνα της κλασικής εποχής.

«Στη νεώτερη εποχή θεωρούσαμε πως η γυναίκα στην αρχαιότητα δεν είχε ουσιαστικό ρόλο στην κοινωνία. Μέσω της συγκεκριμένης έκθεσης επιχειρούμε να ανιχνεύσουμε τον ρόλο της είτε ως ιέρειας είτε ως συμμετέχουσας σε θρησκευτικά δρώμενα. Δεν υποστηρίζουμε όμως πως είχε ρόλο στην πολιτική ή τη στρατιωτική ζωή, ούτε ασχολούμαστε με ειδικές περιπτώσεις όπως η Ασπασία. Αποκαλύπτουμε τον κοινωνικό ρόλο της μέσης γυναίκας», λέει στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής του ΕΑΜ Νίκος Καλτσάς που συνεπιμελείται την έκθεση με τον Αμερικανό καθηγητή αρχαιολογίας Άλαν Σαπίρο, ενώ τον σχεδιασμό υπογράφει η Μπέσυ Δρούγκα.

Απόδειξη πως η γυναίκα δεν ήταν παραγκωνισμένη είναι το δωδεκάθεο, όπου οι γυναικείες θεότητες είναι ισάριθμες με τις ανδρικές. Και οι θεές αυτές είναι που υποδέχονται τους επισκέπτες: η προστάτιδα της πόλης Αθηνά, η θεά του έρωτα Αφροδίτη, η παρθένος-προστάτιδα του τοκετού Άρτεμης, αλλά και το δίδυμο της ευγονίας η Δήμητρα και η Κόρη.

Η σκυτάλη περνά στις ηρωίδες-θνητές και τις ιέρειες που ασκούσαν τη λατρεία. Από τη Θεανώ, την ιέρεια της Αθηνάς στην Τροία, ώς την Ιώ, την ιέρειας της Ήρας στο Άργος και ερωμένη του Δία, ο οποίος τη μεταμόρφωσε σε αγελάδα για να τη σώσει από τη μανία της Ήρας. «Ο ρόλος της ιέρειας είναι πολύ σημαντικός. Είναι υπεύθυνη για τη λατρεία του ιερού, κρατά το κλειδί των θησαυρών. Είναι πολύ σεβαστό πρόσωπο», εξηγεί ο κ. Καλτσάς.

Πολύτιμα και μοναδικά αγγεία, επιτύμβιες στήλες, ανάγλυφα, κλειδιά ναών είναι μερικές μόνο από τις αρχαιότητες που εν συνεχεία μας δείχνουν τη συμμετοχή των γυναικών σε γιορτές: να υφαίνουν τον πέπλο της Αθηνάς ή να συμμετέχουν σε θυσίες, παιδάκια να «κοινωνούν» με κρασί… Για να ολοκληρωθεί η διαδρομή με τον κύκλο της ζωής και τον ρόλο της γυναίκας ως συζύγου και μητέρας, αλλά και τον κύριο ρόλο της στα ταφικά έθιμα.

 ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ «ΑΣΘΕΝΟΥΣ ΦΥΛΟΥ» ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ΙΝFΟ

«Η γυναίκα στις λατρείες και τις γιορτές της κλασικής Αθήνας» στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (Πατησίων 44)
από 20 Ιουλίου έως 30 Νοεμβρίου.

Πέντε μυστικά

Σε ερυθρόμορφη υδρία με σκηνή των Αδωνίων (στην τελευταία ενότητα της έκθεσης): Οι γυναίκες, χρησιμοποιώντας σκάλες, έβαζαν φυτά σε σπασμένες γλάστρες στις στέγες των σπιτιών για να βλαστήσουν και να πεθάνουν γρήγορα συμβολίζοντας τον θάνατο και την ανάσταση του Άδωνη. Σε ερυθρόμορφο κρατήρα: Το νεόνυμφο ζευγάρι αποχωρεί, ενώ ο πατέρας της νύφης πετά τα παπούτσια της κόρης του- ένδειξη ότι αποκόπτει τους δεσμούς. Μια πυξίδα είναι γεμάτη με κομμάτια αρχαίας λευκής πούδρας. > Η βάση αγάλματος της ιέρειας Χαιρίππης φέρει την υπογραφή του διάσημου γλύπτη Πραξιτέλη. Η μοναδική ταφική λουτροφόρος του 6ου αι. π.Χ. παρουσιάζει και τις τρεις φάσεις της ταφής: την πρόθεση, την ταφή και τη δημιουργία τύμβου.  

http://www.tanea.gr/ 

Want more of this? See these Posts:

  1. Ελλάδα-Δήλωση του πρέσβη Βασιλάκη για τη συνάντησή του με τον Μάθιου Νίμιτς
  2. Επίσκεψη του Οργανισμού για τη Διεθνοποίηση της Ελληνικής Γλώσσας στη Magna Grecia
  3. Διώξεις κατά ελβετικού οίκου για τη δημοπρασία του οκτάδραχμου
  4. Μήνυμα του Δημάρχου Θεσσαλονίκης για τη μνήμη Παύλου Μελά
  5. Μετά τη λύση του προβλήματος για το όνομα της ΠΓΔΜ η επίσκεψη Παπούλια
Comments