Ματιές στην «πόλη των θεών»

 

Η ιστορία και η ζωή -δημόσια και ιδιωτική- των κατοίκων της Ερέτριας από τις απαρχές μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

assets LARGE t 420 9191562 type11495 Ματιές στην «πόλη των θεών»

Πήλινη Κεφαλή Αθηνάς. Ερέτρια, Ιερό Απόλλωνος Δαφνηφόρου. Τέλος 4ου αι. π.Χ.

Μια πρωτότυπη περιοδική έκθεση θα εγκαινιαστεί τη Δευτέρα 26 Απριλίου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Τίτλος της, «Ερέτρια: Ματιές σε μια αρχαία πόλη». «Αν δεν κάνω λάθος, είναι η πρώτη φορά που διοργανώνεται, τουλάχιστον στην Ελλάδα, μια τέτοια έκθεση, που επιχειρεί να παρουσιάσει την Ιστορία και τη ζωή μιας αρχαίας πόλης σε κάθε επίπεδο», λέει στο «Εθνος Αουτ» του «Εθνους της Κυριακής» ο Νικόλαος Καλτσάς, διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Θα λειτουργεί μέχρι το τέλος Αυγούστου και κατόπιν θα μεταφερθεί στη Βασιλεία της Ελβετίας.

Τα εκθέματά της προέρχονται από τις ανασκαφές της Ελβετικής Αρχαιολογικής Σχολής στην Ελλάδα, όπως και από τις σωστικές ανασκαφές της ΙΑ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Η έκθεση θα αφηγείται το παρελθόν της πόλης της Ερέτριας και της κεντρικής Εύβοιας από τις απαρχές μέχρι την ύστερη αρχαιότητα. Θα χρησιμοποιηθούν σχεδιαστικές αναπαραστάσεις, μακέτες και προβολές βίντεο.

assets LARGE t 420 9191560 type11104 Ματιές στην «πόλη των θεών»

Ρωμαϊκή ταφική στήλη: μορφή που παρασκευάζει μεταλλικό κρατήρα. Από την Ερέτρια. Ρωμαϊκή Εποχή.

Στον λόφο Λευκαντί
«Τα αρχαιολογικά ευρήματα δείχνουν ότι η περιοχή είχε κατοικηθεί από τη Νεολιθική εποχή, αλλά το πλουσιότερο υλικό προέρχεται από την ακρόπολη της Γεωμετρικής εποχής που ανακαλύφθηκε στον λόφο Λευκαντί, σε μικρή απόσταση από την Ερέτρια των ιστορικών χρόνων», τονίζει ο κ. Καλτσάς.

Οι κάτοικοι του Λευκαντιού ίδρυσαν την Ερέτρια τον 8ο αι. π.Χ. ή κάποιοι άλλοι; Θα το μάθουμε στην πρώτη ενότητα.

Στην ίδια ενότητα «γίνεται λόγος για τη ναυτική και εμπορική δραστηριότητα των Ερετριέων της Γεωμετρικής και της Αρχαϊκής εποχής σε όλη τη Μεσόγειο. Αδιάψευστοι μάρτυρες αυτής της δραστηριότητας είναι τα αντικείμενα που εκτίθενται: αγγεία και σφραγίδες από φαγεντιανή, καθώς και κοσμήματα ανατολικής προέλευσης, πήλινα αγγεία που δείχνουν τις επιδράσεις των λαών της Ανατολής».

Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζεται η ζωή των κατοίκων της Ερέτριας μέσα στην πόλη τους. Στο πρώτο σκέλος εξετάζονται εκφάνσεις του ιδιωτικού βίου.

«Τα σπίτια της Ερέτριας, της ύστερης Κλασικής και της Ελληνιστικής εποχής είναι από τα πιο καλοδιατηρημένα στον ελληνικό χώρο», παρατηρεί ο διευθυντής του ΕΑΜ.

«Μέσα από την Οικία με τα Ψηφιδωτά, το γνωστότερο κτίσμα, ο επισκέπτης αντλεί πληροφορίες για τη λειτουργία ενός σπιτιού, τη χρήση των χώρων του, τη διακόσμησή του, τα συμπόσια που ελάμβαναν χώρα στους ανδρώνες κ.λπ. Ακολουθεί άλλο σκέλος με όσα στοιχεία έχουν οι αρχαιολόγοι στη διάθεσή τους για τον δημόσιο βίο.

Η γυναίκα και τα παιδιά περνούσαν τον περισσότερο χρόνο μέσα στο σπίτι. Για τον λόγο αυτόν παρουσιάζουμε και έναν αριθμό έργων που σχετίζονται με τη ζωή της γυναίκας, τον γάμο και το παιδί.

Αντικείμενα σχετικά με τον καλλωπισμό, όπως κάτοπτρα, πυξίδες, άλλα αγγεία με παραστάσεις σχετικές με το στόλισμα της νύφης ή γαμήλιες πομπές, παιδικά παιχνίδια και σκεύη».

Στην επόμενη ενότητα δόθηκε ο τίτλος «η πόλη των θεών» και αφορά στις λατρείες και στα ιερά της Ερέτριας.

Οι ανασκαφές έχουν φέρει στο φως ορισμένα από τα ιερά της πόλης, όπως της Αθηνάς, της Δήμητρας και της Κόρης, της Ισιδας και κυρίως του Απόλλωνος Δαφνηφόρου, του πολιούχου θεού, του οποίου ο ναός ανακαλύφτηκε στις αρχές του 20ού αιώνα.

Κινητά ευρήματα, ωστόσο, υποδεικνύουν την ύπαρξη λατρείας της Αρτέμιδος και της Αφροδίτης.

Από το ιερό του Απόλλωνος Δαφνηφόρου «εκτίθενται λιγοστά ευρήματα, καθώς ήταν αδύνατη η μεταφορά από το Μουσείο της Ερέτριας των εξαίρετων γλυπτών που διακοσμούσαν το δυτικό αέτωμα και παρίσταναν αμαζονομαχία με την αρπαγή της βασίλισσας των αμαζόνων Αντιόπης από τον Θησέα».

Σε Αθήνα και Βασιλεία
«Οταν πριν από περίπου έναν χρόνο με επισκέφτηκαν ο πρώην διευθυντής της Ελβετικής Αρχαιολογικής Σχολής Pierre Ducrey, ο νυν διευθυντής της Karl Reber και ο επιστημονικός γραμματέας της Sylvian Fachard και πρότειναν την από κοινού διοργάνωση μιας έκθεσης για την Ερέτρια και την παρουσίασή της στην Αθήνα και στη Βασιλεία, η απάντησή μου ήταν άμεση και θετική», λέει ο κ. Καλτσάς. Η έκθεση πραγματοποιείται με δαπάνες της Ελβετικής Αρχαιολογικής Σχολής, η οποία αποτελεί τη μοναδική μόνιμη αρχαιολογική αποστολή εκτός των συνόρων της Ελβετίας. Από την ίδρυσή της, το 1964, ανασκάπτει και μελετά τα κατάλοιπα της Αρχαίας Ερέτριας. Ολα τα κτίρια που διερευνήθηκαν, έχουν συντηρηθεί και τα περισσότερα είναι επισκέψιμα για το κοινό.

Ταφικά έθιμα
Η τελευταία ενότητα της έκθεσης αναφέρεται, όπως λέει ο Νικόλαος Καλτσάς, διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, «στα νεκροταφεία της Ερέτριας από τη Γεωμετρική εποχή έως και το τέλος της αρχαιότητας.

Μέσα από τα κτερίσματα που εκτίθενται, παρουσιάζονται διαχρονικά τα ταφικά έθιμα και οι δοξασίες των Ερετριέων για τον θάνατο και τη μετά θάνατον ζωή και παράλληλα διαφαίνεται η ευμάρεια της πόλης και των κατοίκων, οι οποίοι προσφέρουν πλούσια κτερίσματα στους νεκρούς τους».

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΩΤΤΗ
[email protected]

http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11380&subid=2&pubid=11182962

Related posts:

Want more of this? See these Posts:

  1. ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ-ΕΚΚΛΗΣΗ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ – Σώστε το βουνό των θεών
  2. Μια αρχαία Αθηναία επιστρέφει στην πόλη
  3. Μιλόσοσκι: Η Ελλάδα επενδύει στην άρνηση των μειονοτικών δικαιωμάτων
  4. E.E.: Αναβολή στην απόφαση για τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις των Σκοπίων
  5. Αρχαία Έδεσσα – Η πόλη των Νερών και της Εγνατίας Οδού
Comments