Δανία- Συνέντευξη καθηγητή Δ. Παντερμαλή για το νέο Μουσείο Ακρόπολης

 

img 3b5315600204b Δανία  Συνέντευξη καθηγητή Δ. Παντερμαλή για το νέο Μουσείο Ακρόπολης

Η εφημερίδα Jyllands Posten της Κοπεγχάγης δημοσιεύει συνέντευξη, την οποία παραχώρησε στον δημοσιογράφο Per Nyholm ο αρχαιολόγος, επίτιμος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Διευθυντής του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμανλής, με τίτλο «Κλασικισμός χωρίς σκόνη».

Ο Δημήτρης Παντερμανλής θεωρείται ο επιφανέστερος αρχαιολόγος στον τομέα της κλασικής αρχαιολογίας στην Ελλάδα, ενώ το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης αποτελεί το έργο της ζωής του, σημειώνει το σχετικό δημοσίευμα.

Ο ίδιος θεωρεί ότι, το εν λόγω Μουσείο αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα, κάτω από τον ήλιο της Ελλάδας.

«Οι ζωφόροι ανήκουν σε όλους μας, όχι μόνο στους Έλληνες, όχι μόνο στους Βρετανούς ή τους Δανούς, αλλά σε όλη την ανθρωπότητα. Οι ζωφόροι πρέπει να επανενωθούν και να εκτίθενται μόνιμα στην Ελλάδα. Αυτό θα συμβεί όσο ζω, δεν διατηρώ καμία αμφιβολία», δήλωσε ο Δημήτρης Παντερμανλής.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:


ΕΡ: Για ποιο λόγο είναι τόσο σημαντική για τους Έλληνες η έκθεση του συνόλου των συγκεκριμένων ζωφόρων στην Ελλάδα;


ΑΠ: Δεν είναι περισσότερο σημαντική για τους Έλληνες από ό,τι είναι για άλλους, αλλά οι ζωφόροι αποτελούν, φυσικά, τμήμα της ελληνικής ταυτότητας. Δημιουργήθηκαν από Έλληνες καλλιτέχνες και βρίσκονταν στην Ακρόπολη. Κατά το παρελθόν τραυματίσθηκαν από τον αέρα και τα καιρικά φαινόμενα. Οι Βυζαντινοί δημιούργησαν τους ναούς τους και άλλα ιδρύματα εντός των αρχαίων ναών. Κατά τη διάρκεια της βενετικής πολιορκίας, το 1687, σημειώθηκε έκρηξη στο Ναό του Παρθενώνα, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε από τους Τούρκους ως αποθήκη πυρομαχικών. Παρ’ όλα αυτά, οι ζωφόροι κατάφεραν να επιβιώσουν. Η καταστροφή συνέβη με την επίσκεψη του Λόρδου Έλγιν, στις αρχές του 19ου αιώνα, καθώς αποκόπηκε και αφαιρέθηκε, με βίαιο τρόπο, ένα μεγάλο τμήμα των εικόνων, οι οποίες απεικονίζουν σκηνές, από τα μαρμάρινες ζωφόρους. Αλλά αυτή η καταστροφή μπορεί να αποκατασταθεί εάν οι ζωφόροι επανενωθούν και εκτεθούν στο Μουσείο, το οποίο ανεγέρθηκε γι΄ αυτό το σκοπό. Η επανένωση απαιτεί, όμως, κινήσεις γενναιοδωρίας από πολλές πλευρές, όχι μόνο από το Λονδίνο.


ΕΡ: Αποτελεί το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης ένα επιχείρημα στη διαμάχη με το Βρετανικό Μουσείο;


ΑΠ: Προτιμώ να διαχωρίσω το θέμα της επιστροφής των έργων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς από τις ζωφόρους του Παρθενώνα. Το πρώτο αποτελεί ένα τεράστιο θέμα, η πραγματοποίηση του οποίου φαίνεται να είναι ουτοπική. Οι ζωφόροι του Παρθενώνα αποτελούν, όμως, μία σαφή και απλή υπόθεση. Οι ζωφόροι αποτελούν ένα κομματιασμένο έργο τέχνης, του οποίου η επανένωση μπορεί να πραγματοποιηθεί, χωρίς μεγάλα προβλήματα. Δεν αναφέρουμε μόνο ότι τα τμήματα, τα οποία βρίσκονται στο Λονδίνο θα πρέπει να επιστραφούν στους Έλληνες. Το θέμα δεν είναι ποιός είναι ο ιδιοκτήτης των ζωφόρων. Εμείς επιθυμούμε την επανένωση ενός παγκόσμιου μνημείου με σκοπό να έχουμε όλοι την ευκαιρία να θαυμάσουμε το μεγαλείο του, εκεί όπου δημιουργήθηκε.


ΕΡ: Μπορεί το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης να στεγάσει τις ζωφόρους;


ΑΠ: Το Μουσείο έχει τις κατάλληλες διαστάσεις, προκειμένου να στεγάσει το σύνολο των ζωφόρων. Κατά κάποιο τρόπο, στεγάζει και σήμερα ακόμη όλες τις ζωφόρους, καθώς έχουμε αντικαταστήσει με γύψινα ομοιώματα τα τμήματα, τα οποία βρίσκονται στο εξωτερικό. Έτσι, ο επισκέπτης μπορεί να πάρει θέση στο θέμα. Δεν μπορεί να ανεγερθεί ένα καλύτερο μουσείο, καθώς το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης δημιουργήθηκε σύμφωνα με τις πλέον σύγχρονες αντιλήψεις περί μουσείων. Σχεδιάσθηκε, επίσης, με ακρίβεια, προκειμένου να στεγάσει τα έργα τέχνης από την Ακρόπολη.


ΕΡ: Ο σκοπός του Μουσείου δεν είναι, δηλαδή, μόνο η έκθεση των ζωφόρων του Παρθενώνα;


ΑΠ: Οι στόχοι του Μουσείου είναι πολλοί και προσπαθούμε να τους υλοποιήσουμε, ενώ αναμένουμε την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Το μεγαλύτερο έργο μας είναι η προστασία και η έκθεση της αυθεντικής τέχνης από την Ακρόπολη. Καθαρίζουμε τα έργα τέχνης, τα οποία περιέρχονται στην κατοχή μας, με τις πλέον σύγχρονες μεθόδους, μεταξύ των οποίων, με ακτινοβολίες λέιζερ. Με τον τρόπο αυτό διατηρείται η αρχική πατίνα, αποτέλεσμα, το οποίο δεν κατάφερε, πάντα, το Βρετανικό Μουσείο. Καταγράφουμε σε κατάλογο και αποθηκεύουμε και το πιο μικρό κομμάτι. Εμφανίζονται, συνεχώς, νέα μικρά κομμάτια, ενώ ένα αντικείμενο, το οποίο σήμερα δεν θεωρείται πολύ σημαντικό, ενδεχομένως, στο μέλλον, να αποδειχθεί έργο τέχνης. Μία σημαντική διαφορά είναι ότι το Βρετανικό Μουσείο αποτελεί ένα εγκυκλοπαιδικό μουσείο, το οποίο στεγάζει κάποια τμήματα της Ακρόπολης. Δεν έχω τίποτα εναντίον των εγκυκλοπαιδικών μουσείων αλλά είμαι σίγουρος ότι οι ζωφόροι του Παρθενώνα ανήκουν στο ειδικό μουσείο μας, το οποίο είναι χτισμένο στους πρόποδες της Ακρόπολης.


ΕΡ: Μου προκαλεί εντύπωση το γεγονός πόσο ζωντανό είναι το Μουσείο. Είναι γεμάτο από ανθρώπους, παιδιά και νέους!


ΑΠ: Δείχνουμε τον κλασικισμό, χωρίς, όμως, τη σκόνη του κλασικισμού, γεγονός το οποίο έχει προκαλέσει και κριτική. Ακούμε προσεκτικά την κριτική που μας ασκείται αλλά γνωρίζουμε ότι προέρχεται από τη μειοψηφία. Πιστεύω ότι είναι σωστή η απόφασή μας να προσελκύσουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό, με τα έργα τέχνης, που εκτίθενται, με την αρχιτεκτονική του κτηρίου και με όλες τις άλλες υπηρεσίες του Μουσείου. Το Μουσείο θα πρέπει, φυσικά, να απευθύνεται και στους ειδικούς αλλά είμαι, καθημερινά, ιδιαίτερα χαρούμενος, καθώς έχουμε ένα ζωντανό μουσείο, όπου οι επισκέπτες έχουν άμεση πρόσβαση στα κλασικά έργα τέχνης και είναι σε θέση να έχουν έναν διάλογο μαζί τους. Με αυτόν τον τρόπο, συμβάλλουμε στη δημιουργία ενός νέου πολιτισμού. Θα ήθελα, επίσης, να υπογραμμίσω ότι ο πολιτισμός δεν είναι ούτε μπορεί να είναι μονόδρομος. Δεν θέλαμε να μετατρέψουμε τα γλυπτά σε απομακρυσμένα αντικείμενα έκθεσης. Η Ακρόπολη ήταν πάντα περιτριγυρισμένη με ανθρώπους και ζωή, καθημερινές συζητήσεις, έντονες διαφωνίες και διαδικασίες. Εκτιμώ, ότι έως την ημέρα των πρώτων γενεθλίων του Μουσείου, θα μας έχουν επισκεφθεί, το λιγότερο, δύο εκατομμύρια άνθρωποι.


Η συνέντευξη συνοδεύεται από φωτογραφία του Δημήτρη Παντερμανλή και του εσωτερικού του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης.


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Related posts:

Want more of this? See these Posts:

  1. ΠΓΔΜ: Προετοιμασία για το νέο κύκλο διαλόγου
  2. Καταδικάστηκαν για υπεξαίρεση αρχαίων από μουσείο
  3. Εικονικό μουσείο αποκτά ο Μέγας Αλέξανδρος
  4. Καναδάς – Διάλεξη του καθηγητή Στίβεν Μίλερ, με θέμα το αρχαίο στάδιο της Νεμέας
  5. Στο Δίον της Πιερίας σπάνια χαρακτικά από το μουσείο του Λούβρου
Comments