Εφημ. «Дневник»: Ο νεοναζισμός στο Μοναστήρι

 

Αύγουστος 15, 2010

«Στο Μοναστήρι (Μπίτολα- Битола) στην κοσμοπολίτικη και ρομαντική αυτή μακεδονική πόλη, παρουσιάζονται ανοιχτές νεοναζιστικές τάσεις στους αθλητικούς αγώνες.

Στο περιβάλλον της πόλης αυτής υπήρχε εδώ και χρόνια ένας κρυφός νεοναζισμός.

Το φαινόμενο αυτό, περιορίζει την πόλη του μακεδονικού ρομαντισμού, μέσα σε ξενοφοβικό και αντισημιτικό περιβάλλον με πρόδηλο νέο-ναζισμό και ακόμη και φασισμό» γράφει η σκοπιανή εφημερίδα του Σαββατοκύριακου ‘Ντνέβνικ’.

3 Εφημ. «Дневник»: Ο νεοναζισμός στο Μοναστήρι

Ένα πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί ο ποδοσφαιρικός αγώνας μεταξύ της ομάδας “Pelister” και της φιλοξενουμένης “Teteks” (αλβανοφώνων από το Τέτοβο) όπου οι οπαδοί φώναζαν ναζιστικά συνθήματα και χαιρετήσουν με το γνωστό «Ζιγκ Χάιλε» (με προτεταμένο το χέρι) και φορούσαν μπλουζάκια με τη σβάστικα—σύμβολο των Νεοναζί. Κι αυτό είναι ένα μέρος του σκηνικού που εμμένει εδώ και χρόνια στο Μοναστήρι.

Πριν από δέκα χρόνια για πρώτη φορά βεβηλώθηκε το εβραϊκό νεκροταφείο της πόλης και λίγα χρόνια μετά ξανασυνέβη το ίδιο και σε αρκετές περιπτώσεις η πόλη γεμίζει με γκράφιτι νεοναζιστικού περιεχομένου.

Ίσως δεν είναι η κατάσταση τέτοια που να τεθεί συναγερμός αλλά αν πιστεύουμε στην ειρήνη δίδεται μέσω αυτών μια ψευδής απάντηση. Και αυτό γιατί η συμπεριφορά των οπαδών αυτών έχει αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης και στο Μοναστήρι αλλά και στις κρατικές υπηρεσίες.

2 Εφημ. «Дневник»: Ο νεοναζισμός στο Μοναστήρι

Με το διαφανές σύνθημα για παράδειγμα «Ευχαριστώ τους ήρωες», ήθελαν να σηματοδοτήσουν το τραγικό γεγονός της επετείου του θανάτου των εφέδρων του στρατού στο Prilep και στο Karpalak, έτσι θα μπορούσε κανείς να πει ότι το έγραψαν ιδιώτες.

Αντιδράσεις όμως για του νεοναζί, προέρχονται και από τα μέλη των ομάδων. Ο Νίκολα Πισκάτσεφ είναι ένα ομαδάρχης της ομάδας «Φάτσο» που δεν συμφωνεί μαζί τους.

«Δεν μπορούν τα άτομα αυτά να γίνουν μέλη μας» θα τονίσει ο 26χρονος άνεργος πτυχιούχος.

«Τέτοια άτομα έχουν διεισδύσει σε όλες τις ομάδες που …ζουν τα όνειρά τους» θα συμπληρώσει ο Πισκάτσεφ.

«Έχουν ένα όραμα οι ‘σκίνχεντ’ και μέσα από τα συνθήματα και τα σύμβολά τους επιμένουν να μας παρασύρουν. Δικαίωμα του καθένα είναι αν τους αποδεχθεί. Εμάς όμως ως ομάδα «Φάτσο» μας ενδιαφέρει ο σύλλογός μας και η πόλη μας»

Υπάρχει ο ισχυρισμός ότι υπάρχουν ‘σκινχεντ’ σε κάθε γενιά, άλλοτε λίγοι άλλοτε περισσότεροι.

Από το 1993 ως το 1995, υπήρχαν στο Μοναστήρι, πάνω από εκατό τέτοια άτομα στη συνέχεια μειώθηκαν. Αυξήθηκαν πάλι την τριετία 2000-2003. κανένας δεν είναι μεγαλύτερος από 17 ετών.

Η σκοπιανή εφημερίδα εικάζει ότι οι ομάδες αυτές συνδέονται με τα κέντρα εξουσίας και με κόμματα και ως εκ τούτου υπόκεινται σε πολιτική χειραγώγηση.

1 Εφημ. «Дневник»: Ο νεοναζισμός στο Μοναστήρι

Ενδεικτική είναι η σχεδόν απίστευτη ιστορία με το «Ριζοσπαστικό Μακεδονικό Μέτωπο—Σάρισα» (МАКЕДОНСКИ РАДИКАЛЕН ФРОНТ “САРИСА”) που φαίνεται να έχει μια άμεση σχέση μεταξύ των εθνικιστικών Σλάβων με τους νεοναζί της Μπίτολα.

Οι ομάδες αυτές συνεννοούνται μέσω των ηλεκτρονικών υπολογιστών και οι φήμες λένε ότι συγκεντρώνονται σε μυστικό τόπο όπου διαβάζουν βιβλία ναζιστικού περιεχομένου.

Στη συνέχεια το δημοσίευμα του «Ντνέβνικ» αναφέρεται στους τρόπους με τους οποίους η τοπική αυτοδιοίκηση θα μπορούσε να αντιδράσει σε όλο αυτό το κίνημα όπως λ.χ. με αντιφασιστικές προβολές ταινιών με πληροφόρηση προς τους πολίτες κλπ.

Σχετικά με την οργάνωση Σάρισα που υπάρχει στο Facebook, γράφει για την ‘καμπάνια’ της οργάνωσης που υπογράφει (όπως διαπιστώσαμε και εμείς στο Facebook) ο Γκιόργι Τσεκούτκοφ, αναγράφεται για ανάγκη επέκτασης των Σκοπίων στην Θεσσαλονίκη και το Πιρίν και θεωρεί τη συμφωνία πλαίσιο με τους Αλβανούς ως επαίσχυντη πράξη.

Η οργάνωση αυτή έχει ‘φίλους’ πάνω από χίλια άτομα.

Ο πρόεδρος του συλλόγου για την αποκατάσταση των εβραϊκών νεκροταφείων στο Μοναστήρι, Τόμε Σιμιανόφσκι, πιστεύει ότι ο λόγος ύπαρξης και συνέχειας της νεοναζιστικής ομάδας στη Μπίτολα είναι οι μικρές ποινές που τους επιβλήθηκαν με την καταστροφή της πρώτης πύλης και της βεβήλωσης των εβραϊκών νεκροταφείων.

«Δεν πρέπει η κοινωνία να συγκαλύπτει αυτό το προπύργιο του εθνικισμού, του θρησκευτικού φανατισμού και του αντισημιτισμού, αυτές οι υπερβολές μεταξύ των νέων οπισθοδρομούν τον αθλητισμό και την κοινωνία» είπε ο Σιμιανόφσκι.

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος

Related posts:

Want more of this? See these Posts:

  1. Σκόπια: Τουρκική στήριξη στην ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ
  2. Αμπντουλακίμ Αντέμι: Οι Αλβανοί στην ΠΓΔΜ πρέπει να είναι μέρος της λύσης στο θέμα της ονομασίας
  3. Προκαλεί η FYROM στο Ευρωπαϊκό μπιτς χάντμπολ
  4. Ράσμουσεν: Κλειδί για την ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ η ονομασία
  5. Συμβιβασμός στο όνομα δεν είναι πλέον το τέλος του κόσμου για τους Σκοπιανούς
Comments